کد مطلب:328017 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:385

آیات 212 -211 بقره
سل بنی اسرئیل كم آتینا هم من آیه بینة و من یبدل نعمة اللّه من بعد ما جاء ته فان اللّه شدید العقاب . (211) زین للذین كفروا الحیوة الدنیا و یسخرون من الذین آمنوا و الذین اتقوا فوقهم یوم القیمة و اللّه یرزق من یشاء بغیر حساب (212)





ترجمه آیات

از بنی اسرائیل بپرس چه قدر آیت های روشن برایشان آوردیم (آنها خواهند گفت : كه ) هر كس نعمت خدارا بعد از آنكه در اختیارش قرار گرفت تغییر دهد باید بداند كه خدا در عقاب شدید است .(211) زندگی دنیا در نظر كسانی كه كافر شدند زینت داده شده و بهمین جهت كسانی را كه ایمان آوردند مسخره می كنند در حالی كه مردم با تقوا در روز قیامت فوق آنانند و خدا هر كه را بخواهد بدون حساب روزی می دهد.(212)

بیان آیات





سل بنی اسرائیل كم آتیناهم من آیة ...





این آیه كه در آیه : (فان زللتم من بعد ما جائتكم البینات فاعلموا ان اللّه عزیز حكیم ) بود، و می فرمود: مخالفین را به اءخذ عزیزی مقتدر خواهد گرفت ، تثبیت كند.

عبرت گرفتن از سرگذشت و سرنوشت بنیاسرائیل و اشاره به علت انحراف كفار

می فرماید: این بنی اسرائیل در پیش روی شما هستند، و این امتی است كه خدای تعالی كتاب و حكم و نبوت و ملكشان داد، و از طیبات روزیشان كرد، و از سایر امت های معاصرشان برتریشان داده بود، از ایشان بپرس كه چقدر آیت روشن و معجزات هویدا برایشان فرستادیم ، و خوب در وضعشان بنگر، كه چه بودند، و چه شدند؟ ودر آخر كلمات را از جائی كه داشت تغییر داده و تحریف كردند، و به خاطر دشمنی كه با هم داشتند در قبال خدا و آیاتش و كتابش اموری دیگر از پیش خود ساختند، و خدا به خاطر شركی كه در ایشان پیدا شد به شدیدترین وضعی عقابشان كرد، و دچار اختلاف و تشتت آرائشان ساخت ، تا یكدیگر را جویدند و آقائیشان از دست برفت ، و سعادتشان تباه شد، و دچار عذاب ذلت و مسكنت در دنیا و عذاب خزی و خواری در آخرت شدند، در حالی كه دیگر یاوری نداشتند.

و این سنت جاریه از ناحیه خدای سبحان اختصاص به قومی و ملتی ندارد، هر كس نعمت خدا را تغییر دهد، و از محرابش منحرف كند، خدا عقابش می كند و چقدر شدید العقاب است .

بنابراین بیان ، پس جمله : (و من یبدل نعمه اللّه ) تا كلمه (العقاب ) از قبیل وضع كلی در مورد جزئی است ، تا دلالت كند بر اینكه حكم نامبرده سنتی است در همه ادوار.





الذین كفروا الحیوه الدنیا...





سرچشمه تمامی انحرافات زینت یافتن زندگی دنیا در نظر مردم است

این جمله در صدد تعلیل مطالب گذشته است ، و جنبه تعلیل را دارد، می خواهد بفرماید: ملاك و علت این انحرافها زینت یافتن زندگی دنیا در نظر مردم است ، چون وقتی شیطان زندگی دنیا را در نظر زینت داد، او را وا می دارد تا از هوای نفس و شهواتش پیروی كند، و هر حق و حقیقت را از یاد ببرد، تنها هدف و همتش رسیدن به شهوات و جاه و مقام باشد، هر چند كه بر سر راهش حقوقی پایمال شود، و نیز به منظور رسیدن به آن هدف هر چیزی را به خدمت می گیرد، كه از آن چیزهائی كه به خدمت می گیرد دین است ، دین را هم وسیله رسیدن به امتیازات و تعینات خود قرار می دهد در نتیجه دین وسیله ای می شود برای تمیز زعما و رؤ سا، و برای هر چیزی كه به درد ریاستشان می خورد و محكی می شود برای تقرب پیروان و مقلدان مرئوس ، و تمایل رؤ سا به ایشان ، همچنانكه در امت امروز خود می بینیم ، و قبلا هم در بنی اسرائیل دیدیم .

و ظاهر كفر هم در قرآن همان ستر است ، چه اینكه كفر اصطلاحی باشد، یا مطلق پوشاندن حق باشد، كه در برابر مطلق ایمان است .

بنابراین زینت یافتن زندگی دنیا اختصاصی به كفار اصطلاحی ندارد، ممكن است

مسلمان اصطلاحی هم دچار این انحراف بشود و حقیقتی از حقایق دینی را بپوشاند، و نعمتی از نعمت های دینی را تغییر دهد، كه چنین كسی هم كافری است كه حیات دنیا در نظرش زینت یافته ، او نیز باید خود را آماده عذاب شدید بكند.





والذین اتقوا فوقهم یوم القیمة ...





اگر در این جمله كلمه ایمان به كلمه تقوا مبدل شده ، برای این بوده كه بفهماند ایمان بدون تقوا به درد نمی خورد، باید تواءم با عمل باشد.